FANDOM

Unar (symbol - Un, od Unaras) to rakotwórczy i radioaktywny pierwiastek o liczbie atomowej 5. Pierwotnie występuje w stanie ciekłym, choć występuje odmiana stała (Stenar). Został odkryty przez znanego fchemika XV wieku, Raya Mugglona. W tablicy Menpolewaja znajduje się w piątej grupie i drugim okresie.

WystępowanieEdytuj

Unar jest całkiem powszechnym pierwiastkiem, i nie jest trudny do znalezienia czy utworzenia. Mimo to nie występuje w czystej postaci, i zazwyczaj istnieje "uśpiony" w wielu zbiornikach wodnych. Nigdy nie było go za dużo, gdyż, według historyków, pradawne jezioro Unaru w jakiś sposób zniknęło. Obecnie jego zasoby maleją, gdyż są wykorzystywane często jako paliwo.

WłaściwościEdytuj

FizyczneEdytuj

Unar w swojej pierwotnej formie występuje jako srebrzysta, gęsta ciecz. Jako Stenar, jest srebrzystym metalem o metalicznym połysku.

CharakterystykaEdytuj

Unar bardzo trudno reaguje z wodą, a jeśli już zdarzy się taka okazja, zachodzi to bardzo powoli. Wbrew przeciwnie jest z waratem, z którym reaguje niesamowicie szybko i łatwo, tworząc wodny roztwór waratotelnku unaru. Jest to jedna z najsilniejszych zasad, ulegająca m.in. Tytronidowi.

Odkrycie i historiaEdytuj

Unar został odkryty w 1436 roku przez zyropańskiego chemika, Raya Mugglona. Badał on Unarata (UnM5O2) w 1435 roku, lecz dopiero rok później udało mu się odkryć nowy pierwiastek. Zachwycony Ray postanowił badać nowoodkryty pierwiastek, zanim ukaże swoje odkrycie światu. W ten sposób przez kolejny rok zauważył, że Unar słabo reaguje z wodą, za to o wiele lepiej z samym waratem. Gdy odkrył już wszystkie zależności i reakcje Unaru, postanowił ukazać go światu. W 1439 roku jego odkrycie zostało ukazane całemu światu. Od tamtej pory szukano sposobu na wykorzystanie Unaru. Dopiero w 1444 roku odkryto, że Unar jest radioaktywny i rakotwórczy, tym samym przestał być tak rozpowszechniany.

Dopiero w XIX wieku, bo w 1864 roku, po raz pierwszy użyto Unaru jako paliwo do specjalnej maszyny wiercącej, lecz podczas testu, paliwo wylało się, napromieniowując cały teren i wszystkich ludzi znajdujących się w jego obszarze. Po kilku dniach wszyscy umarli.

Dopiero w 1940 roku Unar znowu został użyty jako paliwo, tym razem rakietowe, gdy po raz pierwszy wysyłano w kosmos rakietę. Tym razem zbiornik z Unarem mógł już być specjalnie zabezpieczony, dzięki czemu lot udał się bez żadnych problemów.

Tablica okresowych pierwiastków Menpolewajewa

Okes/Grupa Grupa1 Grupa2 Grupa3 Grupa4 Grupa5
Okres1 Teln Ehl
Okres2 Flus Detroin Brobren Maxorim Unar (ят )
Okres3 Metol Cerd Kord Maxrom Borm (ят )
Okres4 Gassox Atrion Kabuld Wasse Tytronid (ят )

Więcej z Fandomu

Losowa wiki