FANDOM

Ten artykuł to zalążek.
Jeśli możesz, rozbuduj go!

Niponia

Państwo

SapanFlag
Nazwa Niponia
Język urzędowy Nipoński
Data Założenia ok. VI w. p.n.e.
Stolica Kyoto
Ustrój Polityczny Monarchia Parlamentarna
Władza Cesarz Hiroto (głowa państwa)

Parlament

Powierzchnia ok. 300 000 km²
Liczba ludności ok. 120 milionów osób
Jednostka monetarna yang
Religia dominująca Zaburyzm
Status Istnieje

Niponia (nip. ニポン Nipon), dawniej znane jako Cesarstwo Hagane, to państwo położone na wschodzie Aizy.

Niponia składa się z czterech głównych wysp: Hokkan, Saichō, Saishō oraz Gurē. Oprócz to w jej skład wchodzi jeszcze ok. 5000 pomniejszych wysepek.

Stolicą Niponii jest Kyoto.

NazwaEdytuj

W znakach kanji "ニポン" Niponia może oznaczać "Kraj Wschodu", ale jest to potoczne nazewnictwo. Nie wiadomo dokładnie skąd oficjalnie wzięła się nazwa Niponii.

GeografiaEdytuj

Niponia to głównie państwo archipelagu wysp i wysepek.

HistoriaEdytuj

GospodarkaEdytuj

Niponia niczym specjalnym nie wyróżniała się aż do początku XVIII wieku, kiedy to nastąpiły nowoczesne zmiany na wielu tłach, w tym także na gospodarczym. Ostatecznie Niponia rozwinęła się wystarczająco, by jej władcy chcieli zacząć dążyć do stworzenia wspaniałego i wiecznego imperium. Podczas wielu wojen Niponia została wyniszczona, lecz w krótkim okresie czasu została odbudowana i zaczęła "podbijać świat" na froncie technologicznym i ekonomicznym.

Gdy Niponia została już odbudowana, jej rząd zaczął prowadzić bardzo aktywną politykę gospodarczą. Wpierw zaczęto od budowy takich projektów, jak drogi, koleje, a także prowadzono wiele badań naukowych. Niponia przeznaczyła wtedy ok. 3,5% ze swojego PKB na badania. Dzięki niesamowitemu wzrostowi gospodarczemu już w XIX w. Niponia stała się drugą ekonomiczną potęgą świata.

W 1902 nastąpiła dewaluacja yanga. Aby przezwyciężyć kryzys gospodarczy, władza państwa obniżyła zarobki i potroiły wydajność pracy. W ten sposób udało się zaszyć dziury po wspomnianym kryzysie.

W 1993 roku nastąpił kolejny problem z gospodarką, gdy nipoński rynek papierów wartościowych uległ załamaniu, tracąc 2/3 swojej wartości. Banki nipońskie natomiast podniosły stopy procentowe. Zahamowanie tempa wzrostu gospodarczego doprowadziło do wielu bankructw i ogromnego zadłużenia ludu. Ostatecznie udało to się opanować.

Podatki stanowią obecnie 22% PKB Niponii.

CiekawostkiEdytuj

  • Niponia w większości jest wzorowana na Japonii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki